Week 1

8 juni 2022 - Rumphi, Malawi

De afgelopen dagen ben ik aangekomen en bijgekomen  van de reis. Gisteren zijn we(ik en nog twee gasten) naar de markt hier geweest om chitenges (omslagdoeken die elke vrouw hier draagt) te halen. Vandaag ben ik voor het eerst mee geweest met de home based care, soort van thuiszorg hier. We (Ineke (verpleegkundige) en ik) zijn naar een dorp geweest waar we 6 patiënten hebben gezien. Hiervan heb ik er 2 zelf kunnen behandelen. Een jong meisje met sikelcel anemie die een CVA ( hersenbloeding) links heeft gehad. Hierdoor zijn haar rechter arm en been spastisch. Hierdoor kan ze ook niet staan en wordt ze overal heen gedragen. Ook hara rompstabiliteit is verminderd waardoor ze moeilijk recht op zit. Ik heb haar verzorgers geleerd hoe ze haar arm en been kunnen rekken en hoe ze beter recht op kan zitten. Ook heb ik haar oefeningen geleerd om haar fijne motoriek te verbeteren in haar hand. Ik zie haar over een maand wee om te kijken hoe het gaat. Hierna heb ik een vrouw gezien die ook een CVA heeft gehad maar dan aan de andere kant. Zij kon wel lopen maar kon nog wel verbeteren in het afwikkelen van de voet en het gebruiken van de arm. Ook hebben we wat suikerpatienten gezien die door Ineke worden gecheckt op bloeddruk, hartslag en gewicht. Eigenlijk schrijft zij bij elke patiënt in iedergeval morgena voor. Dit is een plantaardige stof wat hier wordt verbouwd. Dit helpt eigenlijk tegen alles in het lichaam en is ontzettend gezond. Google dit vooral want het is erg interessant!

1. Frans van Hoffen:
    8 juni 2022
    Interessant Kristel! Leuk begin. Ik las eerst 'ben ik aangekomen'... Hè...? Maar dat was een foutje! Ik mis nog wel een paar foto's. Maar die komen natuurlijk nog wel. Toch?
    Ik ga nu eerst opzoeken op het internet 'morgena'...
    Succes en sterkte bij je interessante en dankbare werk! Mhgroet, opa en oma.
  2. Oma van Hoffen.:
    9 juni 2022
    Kristel wat fijn dat de reis achter de rug is en je je nu kunt concentreren op waar je voor gekomen ben.
    Het zal wel heel leerzaam en dankbaar werk zijn.
    Voor ons in ieder geval erg interessant.
    Ons gebed is met je, en dat je tot zegen mag zijn voor velen.😘❤️