Patientenverhalen week 2

17 juni 2022 - Rumphi, Malawi

Afgelopen week mocht ik weer veel patiënten zien. Waaronder een man die 8 maanden geleden een ongeluk heeft gehad waardoor hij zijn rug heeft gebroken. Nadat zijn rug hersteld is bleek hij een groot deel van zijn benen niet meer te kunnen bewegen. Ook heeft hij door het veel op zijn rug liggen doorligwonden opgelopen. Ik mocht deze man woensdag ontmoeten. Hij ligt constant op zijn buik zodat de wonden op de rug en benen kunnen helen. Ook traint hij zijn bovenlichaam die hij nog wel kan bewegen.

Ik kon praktisch niet veel anders doen dan zijn benen passief bewegen zodat de lengte van zijn beenspieren weer optimaal worden. Dit is nodig omdat ik hem ook mocht vertellen dat als zijn wonden zijn genezen dat we hem konden laten zitten en we voor hem een rolstoel kunnen regelen. Het meest optimale zou zijn dat hij dichtbij een middelbare school gaat wonen zodat hij daar in zijn rolstoel les zou kunnen geven wat hij voor zijn ongeluk ook altijd met plezier heeft gedaan!

Onderweg naar deze patiënt zagen we een jongen van ongeveer 12 jaar op blote voeten lopen. Hij liep niet normaal op zijn voeten maar hij liep aan de rechter kant op zijn tenen. We vroegen hem of hij daar wel eens hulp voor heeft gehad. Hij zei dat hij schoenen had gekregen van het ziekenhuis. Toch wilden we hem de volgende dag zien.

Wij kwamen daar donderdag aan en zagen dat hij de schoenen aan had maar dat dit normale schoenen waren die niet speciaal voor zij  voeten waren aangepast. Ik had voor de zekerheid spalken meegenomen zodat mocht dit nodig zijn, we konden kijken wat hij dan nodig had. Ik mag dus de komende week creatief genoeg worden om de spalk voor zijn voet een te passen zodat hij weer beter kan lopen en op langer termijn ook beter kan functioneren!

1. Frans van Hoffen:
    17 juni 2022
    Mooi dat je deze mensen kunt helpen! Ga zo door! Wij zullen voor je blijven bidden. Zodat je je werk zo. goed mogelijk kan doen! Hartelijke groet,
    Oma en opa.
  2. Tessa:
    17 juni 2022
    Oeeeh erg interessant! Dat wordt lekker knutselen met spalken dus?
    Successss!